MELLIS

Tips på kalorisnåla mellanmål:

Kesella lätt, kalorisnål, ca 70-80 kcal per 100 gram och jag själv blir iaf proppmätt på 100 gram. Jag brukar blanda i lite fun light för att få en godare smak. Smaker som alltid går hem är wildberries och lime.
Om ni vill ha en lite mer smoothiekänsla (tunnare konsistens) så kan jag rekomendera att mixa kesella, lite mjölk, funlight lime och lite citronsaft.

Frysta hallon och mango, icas egna märke har just en sådan blandning man kan köpa hem, brukar själv äta det fryst då jag älskar just frysta hallon och mango (här ser ni den) Det finns även andra frysta bär som ica har, har dock inte provat dem men det är säkert lika gott. Glöm inte att man kan använda dessa bär till att göra smoothies med, lägg bara till lite vaniljyoghurt, mjölk och en halv banan så har du en urgod sådan.

Varma koppen, går supersnabbt att göra och är även gott och mättande. Finns både i lite matigare sorter och fruktsoppor. Jag gillar deras minestrone och blåbär-hallon.

Frukt, det bästa som finns! Skär upp ett vanligt (helst rött enligt mig) äpple, häll över lite kanel och in i micron en stund så har du helt plösligt fån en otroligt mycket nyttigare "äppelpaj". Frkutsallad går också alltid hem, blanda gärna det mer vanliga frukterna med lite mer exotiska. En klick vaniljkesella sitter även aldrig fel till banan eller fruksalladen. Grapefrukt tycker jag otroligt mycket om och jag rekomderar det starkt, även alla andra citrusfrukter. Slicea grapefrukten och strö över lite råsocker och in i ugnen så har du en annan (lite onyttigare) variant av den mycket kalorisnåla frukten.

Grönsaksstavar
, nyttigt och mättande på samma gång. Gör en egen kalorisnål dip om du vill "lyxa till det". Jag föredrar då vitlöksdip (lätt creme fraishe, vitlöksklyfta, salt och svartpeppar). (Ser inte detta otroligt gott ut?)

Smoothie
, kan varieras hur mycket som helst. Ta dina favoriter av frukter, bär, yoghurt och mixa. Vill ni ha den lite mer mättande så kan man ha i havregryn, linfrön eller valnötter i. Googla "smoothies" så kommer det mängder av recept ni kan prova.

Yoghurt och egengjord musli
, kalorisnåla yoghurtar är inte svårt att hitta men muslin kan vara riktiga bovar. Gör din egen så tillkommer inga onödiga ingredienser.

Oopsies
, ett lchf bröd som är kaloisnålt och enkelt att göra. (Här har ni det receptet jag brukar använda mig av)

Gröt
, är riktigt bra för magen och håller dig mätt länge. Jag föredrar fiberhavregrynsgröt med lättmjölk och äppelmos som tillbehör. Andra tillbehör kan vara soyadryck med vaniljsmak och frysta blåbär eller egengjord hallonsylt. Slicead banan kan också vara gott till.

Update: glömde nämna keso! Proteinrikt och många tycker det är gott. Tyvärr gillar inte jag det, än! Försöker för tillfället lära mig gilla det haha. Finns färdiggjorda burkar med tillbehör man kan köpa annars kan du ju äta det som det är eller med frukt och bär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0